söndag, november 19, 2006

Orb is the shit!

Har installerat Orb på min dator för några dagar sedan. Fantastiskt litet program. Vips så är min dator en Streamingserver alltid redo för att dela ut min musik, film och bilder till när helst jag behöver dem. Ingen annan är jag har tillträde till dem och de går inte att ladda ner, bara streama. Perfekt när man är på resande fot och det bara är trist tysk TV på hotellrummet och de har internet som ingår. Har men TV-tuner i datorn kommer man åt den också. Det är alltså möjligt att se svenska nyhter, barnprogtam eller Bingolotto i din PDA om den har WLAN access från var som helst på jordklotet. Det är fräckt!

Fick tips av Briillo om iLike men det måste ju bara vara för osäkra individer som inte litar på sin musiksmak. Jag bryr mig ju inte om vad någon annan lyssnar på, jag har redan fullt sjå att hinna med min egen musiksmak. Sen funkar ju bara iLike på iTunez och det fulhacket har jag sparkat långt bort från min dator. Tvi! :-)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hata iTunez. Hata apples jävla skitprodukter som är upplåsta mot egna format, inflexibla osv.

Blä. Nä öppet skareva sörru! Finfina grejjer!

Ni som är insnöade på iTunez har sålt er till den nya djävulen.

Anonym sa...

Hoppsan sa, vilka starka åsikter. Men Orb verkar kalas. Måste testas promto! Kul vore om det gick att streama lite tysk tråktv tillbaka till bingolottolandet också. Har så få möjligheter att se det då skogstv är det enda som burken bjuder.

Lasse Jansson sa...

Ja tyvärr, Apples mjukvaror imponerar verkligen inte på mig! De ska hålla sig till hårdvara. Där är de designmässigt oslagbara.

Anonym sa...

Men.. iTunes är väl det enda program de lyckats med bra på windows? Vad är det som stör så mycket?

Om man från början har ordning på sina id3taggar är iTunes guld värt. Vet inget bättre. Tips på något annat program som kan hantera 30 GB musik utan att kuka ur?

Och featuren att iTunes automagiskt tankar ner omslagen till skivorna och att man sedan kan bläddra bland dem gör sig väldigt bra på skärmen. Nästan som [pau riktit].

Lasse Jansson sa...

"Tips på något annat program som kan hantera 30 GB musik utan att kuka ur?" - Windows inbyggda explorer! Med Winamp till! Då har man möjlighet använda antingen media library om man vill gå efter ID4 taggar. Eller om man har en bra filstruktur är det inga som helst problem att drag-n-drop hela kataloger in i Winamp. Den klarar att spela Random på 100GB utan problem.

Men- det som stör mig mest är:
Person 1 har en Ipod med Itunes. Person två kommer och hälsar på person 1. - Åh vilken bra ny skiva du har. Skulle jag kunna få en kopia? Person två kopplar in sin Ipod mot person 1:s Itunes. KAOS!

I värsta fall försvinner hela person 1:s musiksamling! Eller också töms hela person 2:s Ipod. Skitdåligt helt enkelt.

Två personer i samma hushåll som ska uppdatera varsin Ipod med olika musik verkar inte finnas i Apples värld. Det går att få till men smidigt är det inte!